Lecția 16. ECUAȚII ȘI INECUAȚII – pregătirea Evaluării Naționale

30 puncte bonus
5 rezolvări
Romană

Autor quiz: Prof. Mihaela Molodet

0
(0)

Noțiuni de reamintit

ECUAȚII

– O expresie matematică în care apare o singură dată semnul „=” și mai multe mărimi cunoscute sau necunoscute și care este adevărată pentru anumite valori ale necunoscutelor s.n. ECUAȚIE.

– Mărimile necunoscute se notează, de obicei cu x,y,z.

– Valorile necunoscutelor pentru care are loc egalitatea s.n. SOLUȚII sau rădăcini ale ecuației

– A afla rădăcinile unei ecuații înseamnă a REZOLVA ecuația

– Două ecuații care au aceleași soluții s.n. ECHIVALENTE

INECUAȚII 

– O expresie matematică în care apare o singură dată unul din semnele „

,  <, >

” și mai multe mărimi cunoscute sau necunoscute și care este adevărată pentru anumite valori ale necunoscutelor s.n. INECUAȚIE.

– Mărimile necunoscute se notează, de obicei cu x,y,z.

– Valorile necunoscutelor pentru care are loc egalitatea s.n. soluții sau rădăcini ale inecuației

– A afla rădăcinile unei inecuații înseamnă a REZOLVA inecuația

– Două inecuații care au aceleași soluții s.n. ECHIVALENTE

Notăm cu S= mulțimea soluțiilor (in)ecuației.

• Ecuații standard

• Fie a,b

(1) x+a=b, cu soluția x=b-a

S=ba

(2) x-a=b, cu soluția x=b+a

S=b+a

(3) a-x=b, cu soluția x=a-b

S=ab

(4) ax=b, cu soluția x=

ba

( pentru a

0);

S=ba

0x=b ( pentru b

0)

S=

0x=0

S=

(5) x:a=b, cu soluția x=a

·

b ( pentru a 0)

S=a·b

(6) a:x=b, cu soluția x=

ab

( pentru b

0)

S=ab

a:x=0, pentru a

0

S=

0:x=0

S=*

• Inecuații standard

• Fie a,b

x+a

b, cu soluția x

b-a

x-a

b, cu soluția x

b+a

a-x

b, cu soluția x

a-b

ax

b, cu soluția x

ba

( pentru a>0);

x

ba

( pentru a<0 )

x:a

b, cu soluția x

ab ( pentru a>0)

x

ab ( pentru a<0)

Se raționează similar pentru celelalte trei tipuri de inegalități.

Reguli de care trebuie să ținem cont

– Dacă ecuațiile/inecuațiile nu sunt în formă standard, le aducem la această formă, apoi aplicăm formulele învățate

– putem trece termenii dintr-un membru în altul, schimbându-le semnul

– la înmulțirea/împărțirea unei inegalităi cu un număr pozitiv, păstrăm sensul inegalității

– la înmulțirea/împărțirea unei inegalităi cu un număr negativ, SCHIMBĂM sensul inegalității

– NU împărțim NICIODATĂ cu 0!

Exemple de ecuații

1)

x+7=3x=37x=4S=4

2.

3x4=5x+63x5x=6+42x=10x=102x=5S=5

3)

4x3+5=74x125=74x=7+1254x=0x=04x=0S=0

Exemple de inecuații

1)

32x72x732x4x42x2

2) Rezolvați în

3x4>2x+63x+2x>6+45x>10x>2S=3, 4, 5, ...

3)

2x3+5<2x72x6+5<2x72x2x<7+650x<6x

( orice valoare ar lua x, 0x=0>-6, deci inegalitatea nu poate să fie adevărată)

Metoda „mersului invers”-ecuații

1)

2x+8=42x=482x=4x=42x=2S=2

2)

2+22·2x:2+2=2 ( conform (1)) 22·2x:2+2=0( conform (2)) 42·2x:2=02·2x:2=4 ( conform (2)) 2x:2=2( conform (4)) 2x=4( conform (5)) x=2( conform (3)) S=2

Observații 

– Dacă nu se menționează în enunț în ce mulțime trebuie rezolvată ecuația, înseamnă că soluțiile cerute sunt reale.

– Dacă se menționează în enunț o anume mulțime a soluțiilor, pentru concluzie trebuie NEAPĂRAT să ținem cont de acest aspect.

De exemplu, ecuația x+7=3are soluția

S=4

(vezi exemplul1)

„ Rezolvați în

ecuația x+7=3” are soluția

S=

pentru că valoarea găsită ( -4) nu este naturală, cum cere enunțul.

– Metoda „mersului invers” se poate aplica și la inecuații

Riscuri (greșeli)

–  să nu scriem la final mulțimea soluțiilor

KIDI- sfat:

După rezolvarea ecuației/ inecuației, VERIFICĂM cerința din enunț!

–  să nu schimbăm semnul la trecerea dintr-un membru în altul al unui termen

KIDI- sfat:

putem să aplicăm varianta alternativă – de a adăuga/ scădea termenul care este scăzut/adunat: x+7=3|-7

–  să nu schimbăm sensul inegalităților când înmulțim ( sau împărțim) cu un număr negativ.

KIDI- sfat:

Mai întâi „scăpăm” de semnul – , înmulțind relația cu (-1) și schimbând sensul inegalităților.

De exemplu, în Exercițiul rezolvat 1)

2x4|12x4x42x2

Felicitări! Ai terminat cursul!

„A N T R E N A M E N T U L KIDI-10”

.

Sigur nu te așteptai la asta. Chicky Briki vrea să lanseze un virus de reduceri. Oamenii vor înnebuni și vor cheltui toți banii pe care îi au. Dezastru. Doar tu poți salva situația.

Error loading RSS feed.

Îți place quiz-ul făcut de acest user Kidibot?

Click să votezi!

Ne pare rău că un utilizator Kidibot a făcut un quiz atât de slab!

Probabil că a fost sabotat de către Crocobeți. Hai să-l îmbunătățim!

Spune-ne cum putem să-l îmbunătățim.

Exemple de întrebări din quizul "Lecția 16. ECUAȚII ȘI INECUAȚII – pregătirea Evaluării Naționale"

  • Mulțimea soluțiilor ecuației x2=x+1 este
  • x-7. Atunci -2x+7
  • Daca x3-x2x6 și x , atunci

Crezi că poți face un quiz mai bun decât Lecția 16. ECUAȚII ȘI INECUAȚII – pregătirea Evaluării Naționale?

Click aici
Probleme cu Lecția 16. ECUAȚII ȘI INECUAȚII – pregătirea Evaluării Naționale? Raportează!

Kidibot este implementat de Asociația StartEvo

Asociatia StartEvo
Asociația StartEvo
Tel: 0770.745.585
CIF 29432481
Nr. Inregistrare. 148/21.11.2011
CONT LEI: RO51BTRLRONCRT0V27644001
CONT EUR: RO36BTRLEURCRT0V27644001

Susținători activi:

Kidibot este sustinut de AIS GRUP Kidibot este sustinut de Mindblower Kidibot este sustinut de Interbrand Kidibot este sustinut de Zooku Kidibot este sustinut de Carturesti

Edituri prietene:

Kidibot este sustinut de Editura Niculescu Kidibot este sustinut de Editura Arthur

Parteneri educaționali:

Kidibot este sustinut de Știință și Tehnică Kidibot este sustinut de Astroclubul Bucuresti

KIDIBOT în lume:

USA | UK | MD | IT | RO
Platforma Educațională Kidibot folosește cookie-uri funcționale și de trafic pentru a putea ajuta copiii să citească și să învețe mai mult.
Total time: 5.3325510025024 s