Lecția 6. M U L Ț I M EA NUMERELOR RAȚIONALE (II) – pregătirea Evaluării Naționale 2020

30 puncte bonus
0 rezolvări
Romană

Autor quiz: Prof. Mihaela Molodet

3.5
(4)

Fracții echivalente

Două fracții mn și pq se numesc echivalente dacă sunt egale, adică au aceeași reprezentare. (valorile rapoartelor sunt egale)
Exemple: 12=36 (valoarea comună este 0,5); -59=-1018 (valoarea comună este -0,(5)); mn=pq⇔m·q=n·p

Fracțiile echivalente cu o fracție dată se obțin prin simplificare sau amplificare.

Număr rațional

Numerele raționale sunt fracțiile ireductibile, adică putem defini mulțimea numerelor raționale ca fiind ℚ=mn|m,n∈ℤ,n≠0,m.n=1
Exemplu: 25 este fracție ireductibilă pentru că (2, 5,)=1, deci reprezintă numărul rațional = 0,4615 este tot numărul rațional 25 pentru că (6, 15)=3, deci 615(3=25=0,4

Transformarea fracțiilor
Pentru a transforma o fracție ordinară în fracție zecimală, efectuăm împărțirea (numărătorul îl împărțim la numitor)
Exemplu: -12=-0,5

Pentru a transforma o fracție zecimală finită în fracție ordinară folosim formula a0,a1a2…an⇀=a0a1a2…an1000…0,a0∈ℤ, a1, a2,…an cifre (sunt n cifre de 0 la numitor)
Exemplu: 12,34=1234100(2=61750

Pentru a transforma o fracție zecimală periodică simplă în fracție ordinară folosim formula a0,a1a2…an=a0a1…an-a099…9,a0∈ℤ,a1, a2,…an cifre (sunt n cifre de 9 la numitor)
Exemplu: 12,34=1234-1299=122299

Pentru a transforma o fracție zecimală periodică mixtă în fracție ordinară folosim formula a0,a1a2anb1b2…bm=a0a1…anb1b2…bm=a0a1…an99…900…0, a0∈ℤ,a1,a2,…an,b1,b2,…,bm cifre (sunt m cifre de 9  și n cifre de 0 la numitor)
Exemplu: 1,2(34)=1234-12990=1222990(2=611495

Compararea numerelor raționale
pentru a compara două fracții ordinare, avem nevoie să aibă același numitor (de obicei). ab≤cb⇔a≤c(b > 0)
Exemple: 35≤75 pentru că 3≤7; -23=-23≤-13=-13;
OBS: Dacă nu avem același numitor, aducem fracțiile la același numitor.

pentru a compara două fracții zecimale, comparăm părțile întregi. Dacă sunt diferite, putem stabili deja că numărul cu partea întreagă mai mare este mai mare.

Dacă sunt egale părțile întregi, comparăm, pe rând, fiecare zecimală până găsim o pereche diferită (dacă nu sunt zecimale diferite, atunci numerele vor fi egale), zecimala mai mare ne va indica numărul mai mare (pentru numere pozitive), zecimala mai mică ne va indica numărul mai mare (pentru numere negative).
Exemple:
12,34 > 10,345 (pentru că 12 >10)
-3,24 < -1,9 (pentru că -3 < -1)
0,12 < 0,2 (pentru că 0 = 0, 1 < 2 , numere pozitive)
– 5,12 > – 5,2 (pentru că -5 = -5, 1 < 2 , numere negative)
1,2(3) = 1, 23333…> 1,2323…= 1,(23)
– 5,42(7)= -5,42777… <  -5, 427 ( 42777…> 427, numere negative )

Riscuri (greșeli)
– să confundăm formulele de la transformările fracțiilor zecimale în fracții ordinare
KIDI- sfat: să efectuăm verificarea ( împărțirea – adică transformarea inversă)
să confundăm fracția cu numărul rațional
KIDI- sfat:  întotdeauna rezultatele trebuie să fie scrise sub formă de fracție ireductibilă; acela este numărul rațional.

Felicitări! Ai terminat cursul!

„A N T R E N A M E N T U L   KIDI-10”

.

Crocobet a inventat un aspirator uriaș pentru creierele copiilor care nu sunt puternici mental. El aspiră toate cunoștințele acumulate. Tu poți să-i reziști?

Ți-a plăcut quizul făcut de acest user Kidibot?

Click să votezi!

Pentru că ți-a plăcut acest test ...

Provoacă-ți prietenii tăi să răspundă și ei!

Ne pare rău că un utilizator Kidibot a făcut un quiz atât de slab!

Probabil că a fost sabotat de către Crocobeți. Hai să-l îmbunătățim!

Spune-ne cum putem să-l îmbunătățim.

Ți-a plăcut quizul făcut de acest user Kidibot?

Click să votezi!

Pentru că ți-a plăcut acest test ...

Provoacă-ți prietenii tăi să răspundă și ei!

Ne pare rău că un utilizator Kidibot a făcut un quiz atât de slab!

Probabil că a fost sabotat de către Crocobeți. Hai să-l îmbunătățim!

Spune-ne cum putem să-l îmbunătățim.

Exemple de întrebări din quizul "Lecția 6. M U L Ț I M EA NUMERELOR RAȚIONALE (II) – pregătirea Evaluării Naționale 2020"

  • ab<ac,a,b,c>0.Atunci
  • 1,ab < 1,(b) Atunci
  • Pentru fracția  612 există

Crezi că poți face un quiz mai bun decât Lecția 6. M U L Ț I M EA NUMERELOR RAȚIONALE (II) – pregătirea Evaluării Naționale 2020?

Click aici
Probleme cu Lecția 6. M U L Ț I M EA NUMERELOR RAȚIONALE (II) – pregătirea Evaluării Naționale 2020? Raportează!

Partener Principal:

Kidibot caută partener principal!

Susținători activi:

Kidibot este sustinut de Electrica Kidibot este sustinut de Electrica Furnizare Kidibot este sustinut de OMV Petrom Kidibot este sustinut de Țara lui Andrei Kidibot este sustinut de Robofun Kidibot este sustinut de ELKO Kidibot este sustinut de Mindblower Kidibot este sustinut de Interbrand Kidibot este sustinut de Zooku

Edituri prietene:

Kidibot este sustinut de Editura Niculescu Kidibot este sustinut de Editura Arthur

Parteneri educaționali:

Kidibot este sustinut de Știință și Tehnică Kidibot este sustinut de Astroclubul Bucuresti

Parteneri pentru românii din afara granițelor României:

Kidibot este sustinut de Ministerul pentru Rom\nii de Pretutindeni

KIDIBOT în lume:

USA | UK | CA | CH | ES | MD | IT | RO
Platforma Educațională Kidibot folosește cookie-uri funcționale și de trafic pentru a putea ajuta copiii să citească și să învețe mai mult.

Ai câștigat un cadou în valoare de 75 de lei. Creează-ți contul Kidibot ca să-l downloadezi acum.

Total time: 1.8132050037384 s