LECȚIA 3 – MULȚIMEA NUMERELOR ÎNTREGI – Pregătirea Evaluării Naționale

20 puncte bonus
8 rezolvări
Romană

Autor quiz: Prof. Mihaela Molodet

5
(5)
  • Noțiuni de reamintit

Mulțimea numerelor întregi se notează cu 

și este mulțimea 

, 3, 2, 1, 0, +1, +2, +3, *=0

este mulțimea numerelor întregi nenule

=, 3, 2, 1

este mulțimea numerelor întregi negative

Convenție: Dacă în fața unui număr nu avem semn, înseamnă că numărul are semnul +.

 Numerele negative se reprezintă pe axa numerelor în stânga lui 0.

  • Opusul unui număr întreg

Opusul numărului întreg a este –a

Exemplu: opusul lui +2 este -2, opusul lui -3 este +3.

OBS: Punctele în care se reprezintă pe axă două numere întregi opuse, sunt simetrice ( față de origine)

Exemplu: A(2) și B(-2) , atunci B este simetricul lui A față de O.

  • Modulul unui număr întreg ( valoarea absolută)

    Modulul numărului întreg a se notează cu |a| și reprezintă distanța de la A(a) până la origine.

Exemplu: |2|=2, |-2|=2

OBS: | x | = 

x dacă x>00 dacă x=0x dacă x<0

  • Reguli de calcul cu numere întregi

În ORICE operație cu numere întregi, trebuie să stabilim SEMNUL și MODULUL!!!

  • Pentru a aduna două numere întregi cu același semn:

            păstrăm semnul

            adunăm modulele

  • Pentru a aduna două numere întregi cu semne diferite:

            păstrăm semnul celui cu modul mai mare

            scădem din modulul mai mare, modulul mai mic

  • Pentru a scădea două numere întregi:

            Adunăm primul număr cu opusul celui de-al doilea

  • Pentru a înmulți două numere întregi cu același semn

            punem semnul +

            înmulțim modulele

  • Pentru a înmulți două numere întregi cu semne diferite

            punem semnul –

            înmulțim modulele

  • Pentru a împărți două numere întregi cu același semn

            punem semnul +

            împărțim modulele

  • Pentru a împărți două numere întregi cu semne diferite

            punem semnul –

            împărțim modulele

  • Pentru a ridica la putere un număr întreg negativ:

           Punem semnul + dacă puterea este un număr par

                 Punem semnul – dacă puterea este un număr impar

                 Ridicăm la putere modulul numărului

OBS. –  Ridicarea la putere a unui număr pozitiv este, de fapt, ridicarea la putere a unui număr natural

  • Radicalul unui număr întreg are sens doar dacă acesta este pozitiv, deci natural.
  • Suma a două numere opuse este 0.
  • Reguli de calcul cu puteri

Regulile de calcul cu puteri de la numere naturale se extind la numerele întregi

Putem aplica regulile de calcul cu puteri daca avem numere opuse, mai întâi stabilim semnul.

Exemplu: 

A=27:2427 are semnul , deci 27=27A=27:24=27:24=23

  • Reguli care ușurează calculele
  • Daca avem DOAR adunări, putem ASOCIA termenii pozitivi între ei, termenii negativi între ei, apoi efectuăm calculele.

Ex. -5 + 4 + 6 + 2 – 10 – 1+3= (- 5 – 10 – 1) + ( 4+ 6+2 +3) = – 16 + 15 = – 1

  • Dacă avem DOAR înmulțiri, putem ASOCIA factorii ( înmulțitea este asociativă), semnul va fi + dacă avem număr par de factori negativi, iar dacă avem număr impar de factori negativi semnul va fi – .

Exemplu: 

7·2·6·50=7·6·2·50=42·100=4200

  • Dacă într-un produs, unul din termeni este egal cu 0, produsul este egal cu 0.

Exemplu: 

10+1·102·103··10+15 conține paranteza 1010=0, deci produsul este egal cu 0

  • Putem aplica regulile de calcul cu puteri, înaintea ordinii operațiilor

Exemplu: 

2100:2982=222=42=2

  • Observații

|x|0, x|x|=0x=0|a|=|a|, a

  • Compararea numerelor întregi
  • compararea numerelor pozitive este, de fapt, compararea numerelor naturale
  • orice număr negativ este mai mic decât 0 sau decât orice număr pozitiv
  • dintre două numere întregi negative, mai mic este cel care are modulul mai mare

OBS.:

  • dacă o inegalitate o înmulțim cu un număr pozitiv, sensul inegalității rămâne același
  • dacă o inegalitate o înmulțim cu un număr negativ, sensul inegalității se schimbă, adică  : 

 devine  devine< devine>> devine<

Exemple: 

2<1 |·(+2)4<2   25 |·(3)615

  • Riscuri (greșeli)

– să efectuăm operațiile în ordinea în care apar

KIDI- sfat: dacă avem DOAR operații de același ordin, facem calculele în ordinea în care apar!

– să nu respectăm ordinea efectuării operațiilor

KIDI- sfat: înainte de a rezolva un calcul în care apar mai multe operații, ne uităm CU MARE ATENȚIE și stabilim dacă putem aplica regulile care ușurează calculele și în ce ordine efectuăm operațiile!

– să comparăm greșit numerele negative

KIDI- sfat:  să reprezentăm pe axă numerele, iar numărul care este în stânga este mai mic.

  sau comparăm modulele și inversăm sensul inegalității

Exemplu: pentru a compara -5 cu -7, avem  5 < 7, deci -5 > -7


Felicitări! Ai terminat cursul!


„A N T R E N A M E N T U L   KIDI-10”  

SĂ VEDEM CE AI  ÎNȚELES!!!

.

Ce tragedie! Ufo vrea să conducă o echipă de crocobeți să-ți atace școala. Dejoacă-i planurile mârșave.

Îți place quiz-ul făcut de acest user Kidibot?

Click să votezi!

Pentru că ți-a plăcut acest test ...

Provoacă-ți prietenii tăi să răspundă și ei!

Ne pare rău că un utilizator Kidibot a făcut un quiz atât de slab!

Probabil că a fost sabotat de către Crocobeți. Hai să-l îmbunătățim!

Spune-ne cum putem să-l îmbunătățim.

Exemple de întrebări din quizul "LECȚIA 3 – MULȚIMEA NUMERELOR ÎNTREGI – Pregătirea Evaluării Naționale"

  • În exercițiul -7:7+-23·4 mai întâi efectuăm
  • Dacă –a < b, atunci
  •  Opusul modulului unui număr a este egal cu modului opusului lui a. Atunci

Crezi că poți face un quiz mai bun decât LECȚIA 3 – MULȚIMEA NUMERELOR ÎNTREGI – Pregătirea Evaluării Naționale?

Click aici
Probleme cu LECȚIA 3 – MULȚIMEA NUMERELOR ÎNTREGI – Pregătirea Evaluării Naționale? Raportează!

Partener Principal:

Kidibot caută partener principal!

Susținători activi:

Kidibot este sustinut de Mega Image Kidibot este sustinut de Raiffeisen Bank Kidibot este sustinut de Mindblower Kidibot este sustinut de Interbrand Kidibot este sustinut de Zooku

Edituri prietene:

Kidibot este sustinut de Editura Niculescu Kidibot este sustinut de Editura Arthur

Parteneri educaționali:

Kidibot este sustinut de Știință și Tehnică Kidibot este sustinut de Astroclubul Bucuresti

Partneri pentru românii din afara granițelor:

Kidibot este sustinut de Ministerul pentru Rom\nii de Pretutindeni

KIDIBOT în lume:

USA | UK | MD | IT | RO
Platforma Educațională Kidibot folosește cookie-uri funcționale și de trafic pentru a putea ajuta copiii să citească și să învețe mai mult.
Total time: 1.1373560428619 s